torsdag 29 april 2010

Kungahuset = För eller Emot?


Ikväll så kollade jag på TV4:s serie om kungahuset. Jag som historienörd och med allmänt intresse för samhällsfrågor har självklart ett intresse för kungafamiljen också. Jag tyckte att TV4:s serie började jättebra med ett porträtt av Kungen. Det berättades om allt från hans barndom fram till nutid och det var verkligen intressant.
Något som upprörde mig väldigt mycket var när kungens farfar Gustav VI Adolf avled och kungen klev ut från sjukhuset för att mötas av en storm med journalister och folk som skrek: "Länge leve konungen!" Helt respektlöst tycker jag att det var. Man riktigt såg hur kungen kämpade med att hålla modet uppe och inte avslöja några känslor inför pressen. Hemskt att han inte kunde bli lämnad i fred att sörja.

Något som berörde mig starkt var när kungen pratade om sin pappa som dog i en flygolycka 1947,då kungen endast var 1 år gammal. Han fick aldrig växa upp med en riktig fadersgestalt och det gjorde riktigt ont att höra. Jag tänkte mig in i samma situation och kunde inte(och kan ej) föreställa mig hur det hade varit utan en av mina föräldrar i mitt liv. Jag är snart 22 år gammal och jag kan och vill absolut inte tänka mig hur det skulle vara.
De visade även lite av kungens tal till det svenska folket vid tsunamikatastrofen 2004. Det är ett tal som berör mig även idag.

Många kan säga att kungen och hans familj är en löjlig bunt med människor som sitter inne med mycket pengar som de slösar bort och att det vore mycket bättre om Sverige vore en republik. Jag är dock inte en av dem. Som en sann historieälskare så är jag stolt över att kunna kalla mig svensk och något som känns riktigt riktigt svenskt är just kungahuset för mig. Släkten Bernadotte har i över 200 år regerat på tronen i Sverige och ingen annan ätt har härdat ut så länge,bara det är något alldeles extra.

Till alla er som vill ha republik så ställer jag frågan: Varför?

Kom inte dragandes med det gamla: "Ja men hur mycket får de inte i apanage?" för det håller inte. Apanaget är till för att betala dem som jobbar åt kungen och självklart så ska de få betalt. Hade du jobbat gratis på en arbetsplats? Jag skulle inte tro det! Alla ska vi ha vårt levebröd.
I apanaget ingår även kostnaderna för kungens representation,driftskostnaderna för de kungliga slotten och kostnader för kungafamiljen.
Jag tror inte att du/ni som gnäller över allt detta och säger att kungen fötts med silversked i mun skulle ha tagit på er att frivilligt representera Sverige, att ständigt bevakas av allt och alla,att få dit/ert privatliv uthängt i kvällpressen och alla andra skvallerblaskor.
"Men han kan ju abdikera!" Visst kan han det men så lätt är det inte, det kan man på fullaste allvar inte tro.

Jag tycker att vi ska ha kvar vårt kungahus för att det är en fin tradition med mångårig hisotria. Kungen och hans familj är fina representanter för Sverige både i Sverige och ute i resten i världen. Jag vill inte ha en republik med en president som i USA. Kolla på Finland, där har de president och inte dröjde det länge innan de skaffade euro istället för finska mark, allt blev dyrare och inte har det gått bra för euroländerna nu i krisen. Förutom allt detta så vill jag inte att vi vart 4:e år ska välja om den person som ska representera Sverige i världen utan tycker att det är bra med kungafamiljen,som är fem istället för bara en och som sedan lång tid tillbaka är kända och väldigt uppskattade runt om i världen.

Ja jag kan fortsätta att rada upp fördel på fördel med att ha kvar kungahuset men alla republikanälskare har ändå slutat läsa detta efter halva texten, om ens det. Jag vill bara avsluta med att säga att jag tycker att det ska bli oerhört spännande med bröllopet i juni som jag väntat på så länge. Jag tror att det kommer att vara oerhört vackert och inte ett öga kommer att vara torrt, men det kommer även att lyfta Sverige ännu mer nu i kristiderna som så smått börjat ana lite solsken bortom horisonten.

Sist men inte minst så vill jag önska Kungen en trevlig födelsedag imorgon! :)

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar