måndag 17 maj 2010

Glad Syttende Mai!

Ja jag önskar våra glada grannar i väst en trevlig och skön dag :) Hoppas att ni har soligt och varmt så att ni kan fira rejält. För fira, det vet norskarna hur man gör. Jag tycker Sverige borde bli bättre på det där med nationaldagsfirande också, med tanke på att det nu är en helgdag också, det var ju inte vår nationaldag förut.

Det är inget rasistiskt med att fira sitt land och att tycka om sitt land. Det som är rasistiskt är när människor gör påhopp på andra människor. Det är alltså människor handlingar som kan vara rasistiska tycker jag, inte svenska flagga i sig eller själva landet Sverige. Men vi har blivit rädda för att gilla vårt land för mycket i och med att starka högerextremistiska krafter har växt fram mer och mer. Jag tycker att vi borde motarbeta dessa krafter med att faktiskt visa upp hur bra vårat land faktiskt är och bjuda med alla,vare sig man är svart,vit,blå,gul eller hur man nu ser ut i firandet. Att känna en gemenskap istället för att köra på dem och vi.

Än en en gång vill jag säga Glad Syttende Mai! :)

Kram

-Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar