måndag 3 maj 2010

Orsagalan

Hej!
Igår bloggade jag inget alls och det beror på att jag var borta hela dagen. Jag ringde till Statoil i Orsa och bokade biljetter till Orsagalan vid nio på morgonen och kom överens med min moster att hon skulle hämta upp biljetterna åt mig och mamma. Mamma och jag gjorde oss i ordning, vi käkade lunch och sedan begav vi oss av mot Orsa vid halv ett. Vi kom fram vid kvart i tre och då fikade vi med moster,morbror och kusin vitamin Karin. Vi satt där i två timmar och pratade om allt mellan himmel och jord för vi träffas så sällan. Vid fem så kom Åsa(min kusin Pers fru) med sina två barn och hämtade upp min moster och kusin och jag och mamma åkt iväg i min bil till festplatsen Skeer i Orsa. Där köade vi i tjugo minuter ungefär innan vi blev insläppta och helt otroligt så lyckades vi få platser allra längst fram så där satt jag,mamma,moster,kusin,Åsa och hennes dotter Sara, hennes son Claes var med i ungdomskören och sjöng.
Galan började vid klockan sex och en ungdomorkester inledde med att spela alla möjliga olika instrument, helt fantastiska var de. Sedan kom ett storband in och spelade jazz. Det var blandade åldrar och bland annat Per-Erik Moraeus var med och spelade. Konferencier för galan var Britt-Lis Jönsson som är föreståndare för Teaterbaren i Orsa, hon var grymt rolig och underhöll oss även hon under hela kvällen.
Efter att storbandet hade spelat klart blev det tur för ungdomskören att sjunga och de sjöng bland annat Erik Grönwalls Higher, jag var verkligen imponerad. Men sedan fick jag gåshud för då kom Nanne Grönwall in och sjöng Det Vackraste tillsammans med ungdomskören och det var så vackert att tårarna kom.

Sedan lämnade ungdomskören scenen och Nanne Grönwall sjöng några låtar ackompanjerad av bland annat Johan Moraeus. Det blev en femton minuters paus och sedan så kom Team Moraeus ut på scenen och körde Underbart tillsammans med Kalle och Orsa spelmän,sedan Michelangelo, Anna-Karin Bengtar ur kören sjöng Du Måste Finnas ur Kristina från Dufvemåla och jag grinade som en tok och ställde mig sedan upp och applådera(fick med mig alla andra i stående ovationer också) och sedan så avslutade de med att sjunga Jag Såg i Öster(för att alla skrek En gång till så var de tvugna att komma ut och köra en till låt).

Nanne Grönwall kom ut på scenen igen och drog av några klassiker som Avundsjuk och Håll Om Mig. Efter det så spelade Orsa spelmanslag(tror jag det heter) och sedan så avslutade alla som varit med under galan med att sjunga ABBAs Thank You For The Music.

En helt fantastisk gala som höll på i drygt tre timmar och jag måste säga att det är en av de bästa konserter jag varit på. Det var helt galet bra. Jag gick verkligen därifrån berörd.

Jag hoppas att alla hade en fantastisk dag igår för det hade jag :)

Här kommer bilder ifrån galan:

Jag fick en Moraues-knapp av kusin :)

Ungdomskören sjunger Higher :)
Rhotarygänget körde en låt :)
En ung grabb som körde ett grymt solo på saxfon :)
Nanne kom in och sjöng med barnen :)
Hela Team Moraeus :)
Nanne kör sin "Avundsjuk"
Kalle,Orsa spelmän,ungdomskören och Team Moraeus kör Underbart :)
Anna-Karin Bengtar sjöng Du Måste Finnas
Team Moraeus på scen :)
Mamma tog kort på den vackra kvällsolen som sken över Orsasjön när vi åkte hem till moster efter galan :)
Mamma och kusin Karin :)
Jag och kusin Karin :)

Mosters fina vovve Frida ville vara med när vi åt lite kvällsmackor med moster innan hemfärd till Söderhamn igen :)

Kram

-Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar