måndag 8 mars 2010

Academy Awards 2010 (Oscarsgalan)

Som ni kanske alla vet så gick ju den 82:a Oscarsgalan av stapeln på Kodak Theater i Los Angeles inatt. Jag trodde som vanligt att SVT skulle sända galan men det visade sig vara fel, det var Kanal 9 som sände den och då hade jag tyvärr inte möjlighet att se galan. Jag var något besviken eftersom jag älskar att sitta och kolla på alla dessa klänningar som kommer från Vera Vang,Versace,Dolce&Gabbana,Louis Vuitton,Chanel osv. Det är ju som sagt inte bara den största filmgalan i världen utan även en tävling bland de största designerna om vilken klänning som ska kamma hem priset som galans bästa. Verkligen allas blickar är vända mot USA och Hollywoodeliten under denna gala. Jag vet vilken klänning jag gillade bäst :) Vet ni?



För mig var det Rachel McAdams som vann priset för den bästa klänningen på galan ♥


Men det fanns en hel del andra klänningar som jag också gillade :) Liten bild men ni ser ändå hoppas jag. Det är Cameron Diaz,Demi Moore,Kirsten Stewart,Kate Winslet,Sandra Bullock, SJ Parker, Sigourney Weaver, Meryl Streep,Jennifer Lopez och Maggie Gyllenhall :) Himla snygga!


Så har vi ju männen också :) Det är Gerard Butler,Javier Bardem,Matt Damon,Ryan Reynolds,Taylor Lautner,Zac Efron,Colin Firth och Robert Downey Jr :) Även de himla snyggt klädda i Armani,Gucci och Tom Ford.

Vad tycker ni? :)

Såklart så måste jag ju presentera vilka vinnarna på galan var. Jag hade tippat på att Avatar skulle ta hem tunga priser så som bästa film och bästa regi men de gick till filmen The Hurt Locker, som jag ännu inte har sett men som jag kommer att ge en chans ganska snart. Man vill ju veta vad de har prisat för film. Här kommer listan på alla vinnare:

Film: The Hurt locker
Regi: Kathryn Bigelow (The Hurt Locker)
Huvudroll: Jeff Bridges (Crazy heart)
Huvudroll: Sandra Bullock (Blind side)
Biroll: Mo´nique (Precious)
Biroll: Christoph Waltz (Inglourious basterds)
Animerad: Upp
Bästa sång: The weary kind (Crazy heart)
Manus: The hurt locker
Bearbetat manus: Precious
Icke-engelskspråkig: "El secreto de sus ojos" (Argentina)
Foto: Avatar
Klippning: The hurt locker
Ljudmix: Paul Ottosson (Hurt Locker) Svensk!!!
Ljudredigering: Paul Ottosson (Hurt locker) Svensk!!!
Musik: Michael Giacchino (Upp)
Dokumentär: The Cove
Specialeffekter: Avatar
Scenografi: Avatar
Kostym: Sandy Powell (The young Victoria)
Smink: Star Trek
Kortfilm: The new tenants
Animerad kortfilm: Logorama
Dokumentär kortfilm: Music by Prudence

Som ni ser så fick en svensk två Oscar inatt för bästa ljudmix och bästa ljudredigering. Coolt!

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar