fredag 12 mars 2010

Begravning & Fredagsmys


Hej!
Idag så var det dags för min mormors begravning. Konstigt nog så var jag ganska lugn inombords men det kan kanske bero på att jag fick ta farväl av henne direkt vid hennes bädd tidigare. Jag var lite nervös inför det här med familjesammankomsten, konstigt nog. De är ju trots allt ens släkt och det gick jättebra. Det är bara det att vi inte ses så ofta. Ja om jag ska vara helt ärlig så är det 12 år sedan sist som alla var samlade på en och samma plats. Visst har vi setts varje år sedan dess men inte alla på en och samma gång utan det har varit mest jag och mamma som rest till Dalarna och hälsat på.
Begravningen var fin. Den inleddes med en visa som spelades på orgel(kommer inte ihåg namnet nu på den) och sedan så pratade prästen lite om mormor och vad hon hade gillat under sin livstid och om hur hon var som person. Sedan så sjöng vi psalmen "Blott en dag",prästen pratade lite igen,ännu en psalm,prästen bad en bön och vi fick be med honom i Trosbekännelsen och sedan så sjöng vi psalmen "Härlig är jorden" och sedan så fick vi gå upp och ta ett sista farväl av mormor samt att vi lade en varsin ros på kistan. Min moster berättade då om hur hon hade hittat en gammal lapp i mormors väska där hon hade skrivit att hon ville att just den inledande visan i början på begravningen var den som skulle spelas på hennes begravning. Sedan när hon även sade att morfar hade räckt ut en hand och kommit för att hämta mormor då brast verkligen allt för mig och tårarna forsade ned för mina kinder. Det var verkligen fint det hon sade min moster. Till och med min pappa hade tårar som trillade ned för hans kinder. Han har verkligen blivit känslig sedan han har haft stroke.
Efter att vi gått runt kistan så satt oss ned i bänkarna igen och lyssnade till den sista visan som vi valt, nämligen "Koppången". Jag älskar verkligen den, den är så himla fin och jag kommer för alltid att förknippa den med mormor och morfar ♥ Vi var verkligen de tre musketörerna...saknar och älskar er! ♥

Efter begravningen så följde min systerdotter Klara med mig hem och det är skoj att ha henne här. Att kunna koppla bort vad som hänt under dagen och bara mysa. Vi har bakat kladdkaka tillsammans och kollat på Let's Dance. Sedan har vi inlett ett Stig Helmer maraton då hon har hela boxen med alla filmerna, men hon somnade dock så vi får nog fortsätta imorgon kväll istället. Få se vad vi ska hitta på imorgon på dagen :) Kanske pulka,kanske skidor,kanske promenad, vi får se :) Hon blir hos mig tills på söndag. Skoj!


Lite mycket grädde blev det på men vi käkade inte upp allt. Men mums! :)

Hoppas att ni alla mår bra! Ta hand om er och ta ingen för givet! ♥

Kram

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar