lördag 20 februari 2010

Genève here I come!

Jag har hållt på det här hela dagen men nu kan jag inte hålla mig längre. Jag ska åka till Genève, Schweiz den 8-9 mars. Det är ett seminarium om mänskliga rättigheter, tolerans och demokrati och hålls av International Federation of Liberal Youth. Som ni kanske vet så är jag politiskt aktiv i CUF och om ni inte visste det sedan tidigare så vet ni ju det nu ;) Det är genom CUF:s internationella kommitté som jag har fått chansen att åka. Jag är intresserad av internationella frågor och får varje månad ett nyhetsbrev per mail där det står lite nyheter om vad de jobbar med just den månden och just denna månad så skickade de ut ett nyhetsbrev där de frågade oss medlemmar om vi skulle vilja åka på detta seminarium och jag ansökte.
Det är bara en dag vi kommer att vara där men jag längtar verkligen. Spännande workshops och föreläsningar och ett vackert Genève. Just nu så är jag i full gång med att läsa på om Genève och dess historia. Jag är en historie och arkitektursnörd som gillar att läsa på om de ställen jag besöker.
Det jag vet är att Genève ligger Schweiz, på gränsen till både Italien och Frankrike, vid Lake Geneva och att det är den näst populäraste staden i Schweiz. Sedan så finns det ju några viktiga huvudkontor i Genève också:

* FN:s europakontor
* Internationella Rödakorsfederationen
* Världshälsoorganisationen

Genève förknippas med Genèvekonventionen samt är känd som Jean-Jacques Rousseaus födelsestad och Jean Calvins hemstad.

Längtar! :)

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar