fredag 19 februari 2010

Hur långt får man gå egentligen?

Foto: Aftonbladet

Tänkt dig att du precis har fött ett barn och efter 5-10 dagar bestämmer dig för att några fotografer får klä upp din nyfödda baby och fotografera honom/henne - medans han/hon sover. Jag har själv inga barn men om jag någonsin kommer att få egna barn så kommer jag aldrig att exponera dem på det sättet. De är nyfödda och de har inte fått möjligheten att välja själva om de vill bli fotade eller inte. För många kanske det inte är en sådan stor sak men för mig är det en sjuk tanke. Jag skulle aldrig vilja utsätta mitt/mina barn för något sådant.
Små barn och allra helst nyfödda behöver sova ostört och inte flyttas, runt, stylas och fotograferas. Deras hjärna har en explosionsartad utveckling under livets första år och just därför behöver de sova i lugn och ro.
Jag frågar mig själv vad som kan vara tanken bakom detta om inte pengatörstande fotografer som tänker mer på hur mycket de kan tjäna än de små barnens välmående. En fråga till som jag ställer är vad tänker föräldrarna på egentligen? Får de också en av pengarna för att de ställer upp på det här eller är de helt enkelt så puckade att de tycker att det är harmlöst och gulligt?

Ja jag vet inte om jag vill veta egentligen men jag är emot detta och enligt (lite drygt) 13000 av de (lite drygt) 19000 personer som röstat på Aftonbladet så håller även de med mig.

Vad tycker du/ni?

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar