måndag 28 december 2009

Det här med utbildningar....


Jag har inte berättat det tidigare, jag är arbetslös. Men eftersom jag inte nämnt ett jobb här i bloggen än så hade ni kanske har listat ut det vid det här laget i alla fall. Det är väldigt frustrerande för att när man är arbetslös så känner man sig väldigt värdelös, en börda för andra och samhället. Jag tror jag har sökt hundrasjuttioelva jobb hittills och inte fått ett enda svar. Att en arbetsgivare inte ens tar sig tiden att berätta att tjänsten har blivit tillsatt eller ens tackar för ansökan är bedrövligt tycker jag. Är det verkligen så svårt ta sig den tiden? Skaffa en mall som ni skickar ut till alla som söker eller vad som helst, bara ni svarar tack!

I alla fall så har jag börjat att tänka om lite. Om det nu ska vara så svårt att få ett jobb så får man ta och skaffa sig en utbildning. För jag har studerat samhäll med inriktning kultur på gymnasiet och i och med det så har jag ej någon yrkesutbildning utan måste studera vidare. Men när jag tog studenten hade jag ingen aning om vad jag ville göra med mitt liv så jag tog ett break och flyttade över till Skottland ett tag och jobbade där. Men jag saknade familjen och vännerna för mycket(även om jag älskar Skottland och mina vänner där) så jag flyttade hem igen. Jag fick jobb på ett call center och jobbade där i 1 år och 8 månader men sedan september så är jag arbetslös.

För att få ett jobb i dagens läge så måste man ju ha en högskoleutbildning så därför letar jag just nu den som kan passa mig bra. Jag har 5 olika utbildningar som jag funderar över.


1. Floristutbildning
- Jag är en väldigt kreativ person, jag älskar blommor och jag skulle kunna se mig jobba som florist.

2. Frisörskeutbildning
- Som jag nämde tidigare, jag är kreativ och är det någonstans man kan få utlopp för sin
kreativitet så är det som frisörska. Det verkar vara ett trevligt jobb som jag skulle trivas med.

3. Fotograf
- Min största fritidssysselsättning är att fotografera. I somras skaffade jag mig en Canon EOS D45 och jag är så himla nöjd med den kameran. Jag älskar att vara ute i naturen och fotografera. Jag älskar att fånga männsikor i olika ögonblick och händelser i mitt liv. Det här är något jag verkligen skulle trivas med.

4. Make-up artist
- Jag är väldigt intresserad av mode och smink och även här får man ju gå loss med sin
kreativa sida. Att få styla andra och göra människor glada gör mig glad. En yrke som också skulle passa mig.

5. Krimonologiutbildning
- Å så spännande! säger jag bara. Jag vill vara med och förundersöka och studera brott. Var?
Hur? När? Varför? det begicks ett brott. Jag tror jag skulle tycka det vore spännande och
utvecklande för mig som människa.

Ja vad tror ni? Vad ska jag söka? Jag vill så mycket men måste bestämma mig för ett utav dem. Hjälp! Kom med förslag och tips tack! :)

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar