onsdag 23 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2001

Ja då var det dags för år 2001 här i 00-talskrönikan....

År 2001 - Förändringarnas år
2001 var ett år då hela världen förändrades. Jag skulle vilja påstå att vi kom in i en ny era och inget skulle bli sig likt igen. Världen kom att lära sig två ny ord - terrorism och Al Quida. Världen blev helt plötsligt kyligare och folk mer misstänksamma. För att komma in i ett annat land så behövde du helt plötsligt klara dig igenom minst 10 st kontroller på de olika flygplatserna runt om i världen. George W Bush tiden hade inletts...

Lite världsnyheter från år 2001:

* USA utsätts för de värsta terroristattackerna någonsin, på amerikanskt territorium, då två flygplan fflygs in i World Trade Center i New York och ett i försvarshögkvarteret Pentagon i Washington, D.C. 2.986 människor omkommer i dessa attacker.
* Sverige tar över ordförandeskapet i EU i ett halvår, östutvidgning, sysselsättningen och miljön blir de stora frågorna
* EU-toppmöte i Göteborg, 80 förs till sjukhus och 1000 st omhändertas efter stora demonstrationer på gatorna
* Sveriges första stora nationella och internationella scoutläger, SCOUT 2001, anordnas i Rinkaby utanför Kristianstad
* En jordbävning i Gujarat,Indien dödar 12.000 människor
* Silvio Berlusconi och hans parti vinner valet i Italien
* Världens längsta tåg byggs i Australien (275 km långt och består av 682 st vagnar)
* 4 st ungdomar mördar affärsmannen Martti Heino och hans fru Elise Heino i Loppi,Finland
* Hammarby IF vinner Allsvenskan för första gången någonsin
* Pervez Musharraf utses till president i Pakistan


För mig personligen så var min systerdotter Klaras födsel den största händelsen detta år. Elin Klara Charlotta döptes hon till samtidigt som min syster Anna-Karin gifte sig i oktober samma år. Även denna gång fick jag hedersuppdraget att bära fram mitt syskonbarn till dopfundet. Jag var och är en oerhört stolt moster.

Två sötnosar ♥ Klara och hennes hund Simba.

Imorgon kommer 2002....

-Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar