tisdag 22 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2000

Har tänkt att skriva en liten krönika om 2000-talet. Hade tänkt mig en år för år krönika om stora händelser i mitt liv och om världen i allmänhet. Jag tar ett år varje dag fram tills nyår. Börjar såklart med milleniumskiftet...

År 2000 - Milleniumskiftet

År 2000 var det år som hela världen skulle kollapsa. "Milleniumbuggen" som den kallades skulle göra så att hela världens datorer skulle sprängas och allt skulle krascha. Detta på grund av att en extra liten 0:a saknades i systemen. Folk blev hispiga, när det bara var några minuter kvar tills 1999 blev 2000 började folk att hoppa bakom soffor och gömma sig och nästan panik utbröt världen över. Men när klockan slog 00.00 så hände inget annorlunda mot för vad det hade gjort året innan vid samma tidpunkt. Allt var precis som vanligt, medierna hade så klart förstorat upp det hela och halvt skrämt vettet ur jordens befolkning.


Lite världsnyheter från år 2000:

* Öresundsbron invigs
* Den ryska ubåten Kursk förliser i Norra Ishavet(118 män omkom)
* George W Bush väljs till USA:s president
* IT-bubblan spricker
* På festivalen i Roskilde, Danmark så kläms 9 stycken människor till döds och 26 stycken skadas under Pearl Jams konsert
* Frankrike vinner EM i fotboll
* Sommar-OS i Sydney,Australien
* Gao Xingjian får Nobelpriset i litteratur
* Svenske Hans Blix blir vald till orförande för UNMOVIC
* Finlands grundlag skrivs om


Den största händelsen år 2000 för mig personligen är utan tvekan att jag blev faster till en liten pojke, Magnus Milton Jonsson. Min brorsa blev pappa för 3:e gången. Den 10 maj ploppade den lille plutten ut. I och med att jag och min mamma hade slagit vad om vilket kön det skulle bli och hon hade satsat på en flicka och jag på en pojke så gick jag även och vann 100 kr.

Några månader senare, rättare sagt den 9:e september så gifte sig min bror också. Jag var den som hade fått hedersuppgiften att bära fram lille Magnus till dopfundet då de hade bestämt sig för att ha dopet samtidigt. Det var en mycket trevlig dag :)

Så här ser lillplutten ut idag ♥ (stolt faster tog detta kort i somras)



Ja, det där var en liten sammanfattning av år 2000. Imorgon kommer 2001...

Natti natti!

-Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar