tisdag 29 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2007

Här kommer krönikan om år 2007....


År 2007 - ett helt vanligt år

Inget storslaget eller någon katastrof inträffade under 2007. Det ver ett helt vanligt och lugnt år. 2000-talets första årtionde börjar sakta men säkert gå mot sitt slut och luften har på något sätt börjat gå ur folk efter alla katastrofer (terrorism,tsunami,orkaner) som inträffade i början på 2000-talet. Folk börjar sakta men säkert att återhämta sig igen.


Lite världsnyheter från år 2006:

* Angola går med i OPEC
* Slovenien inför euro som valuta
* Anna-Nicole Smith avlider av en överdos
* Göran Persson avgår som partiordförande för Socialdemokraterna och efterträds av Mona Sahlin
* Den fyråriga brittiska flickan Madeleine McCann kidnappas under sin familjs semester i Portugal
* G8-möte i Rostock, Tyskland och EU-toppmöte i Bryssel, Belgien
* Gordon Brown efterträder Tony Blair som premiärminister i Storbritannien
* Tjejgruppen Spice Girl återförenas
* Stora översvämmningar i Storbritannien
* Tidigare premiärminitster i Pakistan, Benazir Bhutto mördas av en självmordsbombare


För mig personligen så var den största händelsen att jag tog studenten detta år. Hade en fantastisk studentvecka med skattjakt,fester,brännboll och sist men inte minst den vackra balen på Kilafors Herrgård. Jag och min kompis Cecilia hade "hyrt"(brorsan kände en snubbe och vi behövde inte betala, men vi köpte en flaska whiskey och gav honom) en gammal amerikanare och Bengt som han heter skjutsade oss till balen. Alla var så vackra och det var oerhört trevligt. God trerättersmiddag,dans och storband. Väldigt skoj helt enkelt!

Min andra största händelse detta år var att jag tillsammans med Cecilia åkte över till Skottland och jobbade den här gången,på samma ställe som jag hade voluntärarbetat året innan. Jag hade varit i kontakt med chefen för stället under året för jag hade ingen aning om vad jag ville göra efter studenten,hon sade att det gick bra att komma tillbaka och jobba. Jag och CC åkte över och hade skitskoj :D Om jag hade the time of my life året innan så var det här the time of my life 10 gånger om. Jag rekommenderar verkligen att prova på att jobba i ett annat land. Jag växte verkligen som människa,fick nya vänner världen över och tränade upp min engelska så jag kan säga att jag praktiskt taget pratar flytande engelska idag. Dessutom är Skottland så himla vackert!




Lite bilder från studenten :D
- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar