torsdag 24 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2002

Krönikan fortsätter...nu har vi kommit till 2002....


År 2002 - Kylan fortsätter att bita sig kvar

Amerika förklarar krig mot Afghanistan och amerikanska trupper invaderar norra Afghanistan i mars 2002. Man ska försöka få tag på en man vid namn Usama Bin Ladin. Mannen som ska vara den som ligger bakom hela planeringen av terrordåden den 11 september året innan. Ledaren av Al Quida. Säkerheten runt omkring på de olika flygplatserna i världen är enorm, du kommer inte in i USA om du är muslim och de muslismer som bor i USA blir utsatta av påhopp från amerikaner. Hela världen känner sig mer och mer otrygg. Världen stannar upp så fort George W Bush ska hålla tal. Kalla kårar går längs ryggraden.


Lite världsnyheter från år 2002:

* Öst Timor blir självständigt igen
* I augusti översvämmas stora delar av central Europa
* Schweiz går med i FN
* I Nigeria så blir över 100 st människor dödade vid Miss World-tävlingen
* Det konstateras att ungefär 40 miljoner människor runt om i världen är smittad med HIV
* Iran förbjuder reklam av amerikanska produkter
* Bomber detoneras på 2 st nattklubbar i Kuta på Bali, 202 människor dör och över 300 skadas
* Filmen "A Beautiful Mind" vinner en Oscar för bästa bild
* I Texas döms en mamma till fängelse för att ha dödat sina 5 barn genom att dränka dem
* Wall Street Journals reporter Daniel Pearl kidnappas och mördas i Karachi, Pakistan


För mig personligen så kommer jag inte ihåg så mycket som hände år 2002 om jag ska vara ärlig. Jag gick i 8:e klass på högstadiet. Hängde med mitt tjejgäng och lyssnade på RHCP. Det var väl någon kille som hägrade som vanligt också. Det var väl ett ganska lungt år i mitt liv. Flöt på bra och jag hade roligt. Vi hade väl en massa tok för oss...

Haha! Min kompisar flummar runt :D

Som vanligt kommer nästa krönika imorgon.... :)

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar