söndag 27 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2004


Än en gång så glömde jag att skriva min krönika under gårdagen. Jag stack iväg på bio stället och när jag kom hem så var klockan långt över midnatt så då var jag väldigt trött. Så nu kommer 2004 och 2005 på rad....

År 2004 - Annandagen som ingen kommer att glömma

Annandagen brukar vara förknippad med olyckor och katastrofer var det någon som sade och den här gången hade den personen rätt, tyvärr. Annandagen 2004 så utbryter en jordbävning i Indiska Oceanen med en efterföljande tsunamivåg som orsakar minst 300000 människors död, däribland många svenskar(den största svensk-katastrofen sedan Estonia),som turistar i länderna kring oceanen. Runt 5 miljoner människor blir hemlösa.


Lite världsnyheter från år 2004:

* Alexandra Fossmo mördas i Knutby. Mordet leder fram till den extremt uppmärksammade Knutbyrättegången.
* EU-medlemsländerna förbjuder import av fågelkött från Thailand på grund av fågelinfluensan.
* Alkoholskatten sänks med 40% i Finland.
* En terroristattack utförs i Madrid. Flera tåg i rusningtrafik sprängs och sammanlagt 201 personer omkommer.
* Frankrikes sista kolgruva stängs.
* Rökförbud införs både på pubar i Sverige, Norge och Irland.
* Grekland vinner EM i fotboll.
* Gisslandramat på en skola i Beslan i Nordossetien i Ryssland får en blodig upplösning.
* Tavlan Skriet stjäls av rånare och försvinner
* Kronprins Frederik av Danmark gifter sig med Mary Elizabeth Donaldson från Australien.


År 2004 så slutade jag 9:an och det firade vi med att åka till Spanien vi som hade läst spanska tillsammans. Det var stort för mig eftersom jag aldrig hade flygit tidigare, men det gick jättebra. Det var coolt att flyga över Paris mitt i natten. Men sedan hade vi ju även väldigt skoj nere i Spanien. Vi solade,badade,besökte Gibraltar, var över till Marocko. Det var en häftig upplevelse. Jag skulle gärna åka tillbaka till Puerto Banus som stället heter, ligger vid Marbella.

Sedan så var jag, Tessan och Mia till Sundsvall på Gyllene Tiders 25-årsjubileumsturné. Det var också skoj. Det var som en avslutning på sommarlovet inför första året på gymnasiet. Jag hade kommit in på Samhällsprogrammet.

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar