lördag 26 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2003

Ooops! Igår glömde jag att skriva min krönika om 2003 så det får bli både 2003 och 2004 idag. År 2004 kommer lite senare idag dock :)


År 2003 - Mordet som skakade hela världen

När vi säger 11:e september idag så är det två hemska minnen som poppar upp i våra huvuden. Det första är ju terroristattacken mot WTC år 2001 och det andra är mordet på vår utrikesminister Anna Lindh samma datum fast ett år efter. Det är något som vi alltid kommer att förknippa med dessa datum. Mannen som vi kom att få lära känna som Mihajlo Mihajlovic mördar Anna Lindh inne på NK på eftermiddagen den 10:e september. Han tar upp sin kniv och knivhugger henne i magen. Hon förs till sjukhus och opereras men hennes liv går ej att rädda och på morgonen den 11:e september så dödsföklaras hon.

Jag kommer än idag ihåg var jag var när jag hörde om att någon hade attackerat henne. Jag satt i en bil tillsammans med min bror Svempa, hans familj och så mamma. Vi blev alla väldigt chockade och trodde inte att det var sant. På morgonen den 11:e spetember så satt jag i datasalen i skolan tillsammans med min kompis Sofie. Vi höll på med något projekt på SO:n när vår mentor Hans Tjernström kommer inspringandes och säger att Anna Lindh har dött. Jag brast ut i gråt på en gång. Hur kunde det här hända i lilla Sverige? Visst hade det hänt förut i Sverige, det visste vi ju, men att det skulle hända igen. Var inte säkerheten bättre nu på 2000-talet frågade vi oss....


Lite världsnyheter från år 2003:

* The Canberra Bushfires i Canberra dödar 4 st människor
* Telia byter namn till TeliaSonera AB
* Anja Pärsson vinner sin första världscupseger i storslalom
* Rymdfärjan Columbia exploderar över Texas och de sju rymdfararna ombord omkommer
* Jugoslavien upplöses som stat och istället bildas Serbien och Montenegro
* Finland får sin första kvinnliga statsminister, Anneli Jäätteenmäki
* Sverige röstar nej till EMU
* Arnold Schwarzenegger blir vald till guvenär i Californien
* Concorde gör sin sista flygning
* Johnny Cash flyttar till countryhimlen


För mig personligen så var den största händelsen/upplevelsen under 2003 att jag i mars kom iväg till Stockholm, tillsammans med min bror Svempa och min brorson Jonas på en konsert med Red Hot Chili Peppers. Det var mäktigt för mig.

Sedan var ju vår klassresa till Stockholm i september också väldigt skoj. Jag och Sofie praoade på Livrustkammaren i Stockholm, hela klassen åt på TV4 varje dag,vi besökte Skansen,vi gjorde utflyckt till Kaknästornet, vi gick på kvällsfrågesport i Gamla Stan och vi bodde på vandrarhemmet Af Chapman. Det var en mysig klassresa.

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar