torsdag 31 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2009

Ja men då var vi ju här då. Bara 2 timmar kvar utav det här året och jag ska nu sammanfatta 2009. Det har varit ett händelserikt och roligt år kan jag säga.


År 2009 - Världskris och svininfluensa

Ja 2009 har väl varit ett deppigt år för många världen över. Många har fått sluta sina jobb och blivit av med allt de äger och tillika så är det inte nog med det utan en pandemi av svininfluensa skulle komma att sprida sig världen över. I Sverige bestämde man sig för att alla skulle få chansen att vaccinera sig. I början på oktober så kom det första vaccinet och det var för de som var i riskgrupperna. Jag vaccinerade mig i slutet på november och jag ångrar det inte. Idag har väl drygt 60% av befolkningen vaccinerat sig.


Lite världsnyheter från 2009:

* Sverige och Norge tillåter samkönat äktenskap
* Barack Obama tillträder som president i USA efter George W Bush
* Kronprinsessan Viktoria och Daniel Westling offentligör sin förlovning
* Ett fynd av en glasbit hittas i en kyckling här i Sverige och det blir stor uppståndelse
* Alexander Rybak vinner ESC med 387 poäng vilket är rekord i ESC:s historia
* Svenske austronauten Christer Fuglesang gör sin andra rymdresa med rymdfärjan Discovery
* Sverige tar över ordförandeskapet i EU i ett halvår plus att det är val till EU-parlamentet
* Klimatmöte hålls i Köpenhamn, Danmark
* Ett Air-France plan havererar över Atlanten fyra timmar efter start under flygning mellan Rio De Janeiro och Paris
* Michael Jackson avlider i sitt hem 50 år gammal


För mig så har 2009 varit ett väldigt roligt år. Jag vill dela upp det månad för månad och berätta vad jag gjort.

* Januari: Jag blir uppringd av Postkodmiljonären och får svara på några frågor. Jag går vidare till tv-sändning.
Jag och Beatrice som jag jobbar med åker med Birka Cruises och kollar på Larz Kristerz.

Februari: Jag åker tillsammans med Ida ner till Göteborg och deltar i Postkodmiljonären. Jag är en halv sekund ifrån att hamna i den heta stolen då bara jag och en till klarade utslagsfrågan.

Mars: Jag och Beatrice gör 2 st kryssningar och kollar på Larz Kristerz.
Jag blir vald till distriktsordförande i Gävleborg för CUF.
Jag blir uppringd och får frågan om jag vill följa med till Tyskland på ett ungdomsprojekt.

April: Jag åker till Gläntan utanför Alfta och träffar de andra ungdomarna jag ska åka med till Tyskland. Vi jobbar med en presentation om Sverige.
Vi åker iväg till Tyskland en vecka och träffar andra ungdomar från
Tyskland,Tjeckien,Polen,Slovakien och Ungern.

Maj: Sara och Johan konfirmeras. Jag är där med kameran såklart :)

Juni: Jag, Nathalie och Klara åker iväg på Larz Kristerz i Ockelbo. Mamma och jag åker iväg till Älvros och kollar på L-K.

Juli: Matilda,jag och Sara åker ned till Stockholm och går på Allsång på Skansen. Alexander Rybak, L-K,Elisabeth Andreassen,Anna Book och en kör från Stockholm uppträder.
Jag,mamma,Ronja, Matilda och Sara drar upp till Lillhärdal och kollar på L-K. Det var skitskoj, så mycket trevliga människor däruppe. Markus Fagervall och Star Pilots uppträder också.
Jag,syrran,mamma och Ida är och kollar på V65 på Bollnästravet. Min favoritkusk Erik Adielsson är med.

Augusti: Jag och mamma är upp till Älvdalen på Motor & Musikfestivalen. Kollar på cruising med gamla amerikanare och motorcyklar. Kollar även på L-K,John Lindbergs trio och The Refreshments. Jätteskoj!

September: Jag fyllde 21 år. Mamma och jag är upp till Älvdalen på skivsläpp. L-K släppte sin nya skiva "Om du vill" den 29:e september. Mamma och jag är iväg på trav också, V65, den här gången var Björn Goop med på Bollnästravet.

Oktober: Jag,mamma,Ida och Robin är iväg på V75 och Erik Adielsson är med igen :) Sedan var det dags för fansträff för oss L-K fans nere på Dansbandskampen i Strängnäs. Jag,Ida och Robin åkte ner. Vi träffade bland annat Anna,Carro och Icka :) Jätteskoj!

November: Är en lugn månad och jag är hemma för det mesta :)

December: Ja nu sitter jag här och skriver årskrönika :) Har haft en toppendag idag med familjen. På julafton var det också väldigt skoj. Vi firade först hos brorsan och sedan hos syrran och på juldagen så firade vi med min andra brorsa. Jag är verkligen helnöjd med den här julen :) och det här året också. Hoppas ni också har haft ett bra år!


Jag ser fram emot(ingen inbördes ordning):

* Ett spännande nytt år
* Att nu banne mig hålla nyårslöftet jag uppgett ( gå ned i vikt, Beach 2010 ;) )
* Kronprinsessan och Daniels bröllop, kan nog bli en bra skjuts för Sverige
* Att hitta ett nytt jobb eller en utbildning som passar mig
* Min och Anna-Marias tågresa i Europa ♥

Hoppas att ni alla får ett riktigt gott 2010!!!!

Pussar & Kramar

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar