tisdag 29 december 2009

Emmas 00-talskrönika - År 2006

Som vanligt så glömde jag att skriva år 2006:s krönika under gårdagen. Jag vet inte vad som har flugit i mig, jag är verkligen glömsk,men här kommer 2006....


År 2006 - H5N1 når Sverige

Viruset H5N1 eller mer känt som Fågelinfluensan når Sverige i början på året. Nu är det inte längre terrorism som världen bekymrar sig för utan olika sjukdomar/virus börjar att dyka upp och sprida över sig till människan. Det börjas prata om pandemier och några år senare (som vi vet idag) skulle Fågelsinfluensaviruset komma att utvecklas yttligare...


Lite världsnyheter från år 2006:

* Vinter-OS i Turin,Italien(Sverige tog 14 medaljer, bla OS-guld i ishockey)
* Finland vinner för första gången ESC genom hårdrocksgruppen Lordi
* Libanonkriget inleds
* G8-möte hålls i Sankt Petersburg, Ryssland
* Allians för Sverige vinner riksdagsvalet
* Nordkorea genomför sin första provsprängning av kärnvapen
* Iraks ex-diktator Saddam Hussein avrättas genom hägning
* Den australienske naturfilmaren Stewe Irwin dödas av en spjutrocka under en dokumentärinspelning
* USA:s invånarantal når 300 miljoner


För mig var den största händelsen under 2006 när jag åkte till Skottland och voluntärarbetade en månad på ett vandrarhem i högländerna. Jag hade genom skolan ansökt om att få göra en voluntärmånad i Skottland och fick svar från vandrarhemmet Carbisdale Castle. Skolan betalade boende,mat och jag och min kompis fick 1500 kr i fickpengar att röra oss med. Vandrarhemmet visade sig vara ett gammalt slott så det blev ju extra spännande. Vi städade och serverade frukost och middag i vandrarhemmets resturang. På våra lediga dagar så cyklade vi och promenerad runt omkring i området och vi var även in till Inverness och shoppade. Men slottet ligger väldigt avlägset så det gick inte många tåg per dag. Det fanns även en lokal pub som vi brukade gå till, ta oss någon pint och umgås med lokalbefolkningen, som för övrigt var oerhört trevliga och gästvänliga. Jag ångrar inte en sekund att jag åkte iväg. Jag hade the time of my life och skaffade mig vänner för livet, från hela världen.

När jag kom hem från Skottland så deltog jag i kampanjandet inför riksdagsvalet eftersom jag är aktiv i CUF. Vi hade jätteskoj sommaren/hösten 2006. Vi åkte runt i hela Gävleborg och jag tror inte att det fanns en enda festival eller marknad som vi inte besökte. Dessutom så fick vi ju belöning för allt slit, Alliansen vann valet och vi firade och var glada under valvakan. Något man sent kommer att glömma.


Mina vänner Cael,Elisha och Stephen :)


Vacker utsikt från där jag jobbade.


Jag i Inverness :) Nyklippt och glad.

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar