tisdag 12 januari 2010

En erfarenhet mer...

Hej!
Nu har jag kommit hem från gastroskopin och jag måste säga att det gick mycket bättre än jag trodde. Jag var nervös innan men när jag kom in så möttes jag av en helt underbart trevlig sköterska som gav mig först en tesked vitt bedövningsmedeln och sedan fick jag en matsked genomskinlig bedövningssalva som jag skulle ha i munnen i 20 sekunder och sedan svälja. Det gick bra men det smakade körsbär vilket inte var en höjdare.
Efter att jag hade tagit det så började jag sakta men säkert att domna bort i munne. Det är som när man är till tandläkaren och får en bedövning när man ska laga ett hål men du känner det i hela munnen och halsen istället för att du bara känner bedövning på just det ställe som du ska laga hålet på.
Sköterskan gick och hämtade läkaren som skulle utföra gastroskopin och han kom in och presenterade sig, han var också väldigt trevlig. Så tog han på sig handskar och tog upp slangen med kameran på som han sedan sakta förde ner i min hals och vidare ner i magsäcken. Det läskigaste var i början för då får man kväljningar men när man har kommit förbi just i början vid halsen så går det jättebra sedan. Det kändes ingenting när han var nere i magsäcken och petade.
Sköterskan höll min hand i början så det kändes lugnande och bra. Jag ville inte kolla på bilderna utan kollade ner mot golvet istället och då kunde jag andas lungt. Men visst såg jag någon bild.
Det hela var över på 3-4 minuter och jag fick torka bort allt saliv som kommer ut när man ligger så där. Sedan pratade jag med doktorn och han sa att han inte kunde se något fel utan allt såg bra ut men man kan ju inte veta säkert för än om 3-4 veckor när svaret på proverna kommer.

Det här var verkligen en upplevelse som jag tar med mig. Men jag skulle tro att föda barn är en upplevelse som är minst 10ggr starkare och man är verkligen modig som går igenom en,två,kanske 10 födslar. Ni är de riktiga hjältarna! Det här är bara ett fnuttigt litet ingrepp. Man överlever och det gör en starkare ;) Var inte rädd!

Kram

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar