måndag 18 januari 2010

OK eller inte OK?


En ung kvinna bloggade om sitt arbete på McDonald's och var väl kanske inte så munter gällande sin arbetsgivare. Men så blev konskvenserna att hon fick sparken också. Idag kan man läsa om detta på Aftonbladets hemsida. De undrar samtidigt om man tycker att det är rätt att man ska få sparken från sitt jobb om man bloggar om det. Tycker ni det?
Jag vet av egen erfarenhet att man inte ska blogga om jobbet. Jag hade en blogg tidigare och där hade jag bloggat om att jag just hade fått jobb på ett företag och att jag var så himla glad över det. Jag hade inte skrivit något negativt alls utan bara var jag hade fått jobb och att jag var glad. Men man fick tydligen inte nämna företagets namn och att man jobbade där för att det hade med deras policy att göra så jag fick gå in och ta bort det inlägget på min blogg. Lite pinsamt tyckte jag men ok, om det var så de ville ha det så ja vad skulle jag annars göra?
Jag förstår att McDonald's sparkade henne för vem vill ha en anställd som pratar skit om ens företag? Helt rätt tycker jag. Man får ta de problem man har på jobbet med sin chef och försöka lösa dem innan man kastar ur sig dumma saker som leder till att man får sparken istället.
Det jag dock tycker är jättedåligt utav McDonald's i den här tvisten det är att driftledaren, alltså kvinnans chef har gått ut på Facebook några minuter efter att kvinnan fått sparken och sagt så här:

”Precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))”

och McDonald's har inte gjort ett dugg gällande denne person. Så den ene har rätt att säga vad som helst medan den andre får sparken. Visst är det helt rätt att hon inte ska prata skit om arbetsgivaren men driftledaren ska heller inte slippa undan när denne har skrivit sådana uttalanden om en anställd(fd anställd). Då är det dubbelmoral!

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar