söndag 17 januari 2010

Flicka med pärlörhänge


Jag är just nu totalt förälskad i boken "Flicka med pärlörhänge" som är skriven av Tracy Chevalier. Den handlar om flickan Griet som blir tjänsteflicka hos konstnären Johannes Vermeer och som får i uppgift att städa hans ateljé varje dag utan att flytta på några föremål. Under sin tid hos Vermeer får Griet lära sig mer om konst och om alla färger och former, samtidigt som Griet och Vermeer kommer närmare och närmare varandra. Något som är strikt förbjudet i 1600-talets Nederländerna. Tjänstefolket ska veta sin plats och även husbonden ska veta sin plats.

Jag älskar verkligen den här boken och blev på en gång "indragen" och trollbunden av den. Men så älskar jag kostymdraman a la 1600-1700-tal. Jag ska nu ta och kolla in om filmen är lika bra som boken är. Det är Scarlet Johansen och Colin Firth som spelar huvudrollerna i filmen och de två brukar vara riktigt bra skådespelare.

Jag tycker även att Bodil Malmsten har ett bra uttryck om boken: "Ett litterärt konstverk,en utav de vackraste kärlekshistorier jag läst.." Kan inte annat än att hålla med henne. Jag är helt uppslukad och inne i den här världen just nu.

Min stora dröm just nu är att få åka iväg ned till Delft i Holland och kolla in Johannes Vermeers konstverk på plats, för det är inte bara en bok utan konstnären Vermeer har faktiskt funnits på riktigt. Han var en barock-konstnär under 1600-talet som levde och verkade i just staden Delft. Hans mest kända konstverk är just "Flicka med pärlörhänge". Jag hoppas på att kunna få möjligheten redan nu i vår att åka ned. Kanske bara för en weekend, men ändå :)

Läs boken och bli förälskade ni med! Om ni inte har gjort det redan vill säga...

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar