tisdag 12 januari 2010

Gaststroskopi

Ja vad tänker man när man hör det ordet? Jag kommer inte ihåg vad jag tänkte när jag hörde det första gången men jag tror inte att jag uppfattade det som något positivt. När min läkare ringde i början på oktober förra året och berättade att jag hade brist på B12 i min kropp och att det var rubbningar i ämnesomsättningen för mig så visste jag inte riktigt vad det innebar. Om det var något som var farligt eller något som går att leva med.
Det visade sig vara något man kan leva med men som man kan förebygga med medicin. Så jag fick något som heter Levaxin som jag tar varje morgon vid frukost och som har förbättrat mina B12-värden. Men för att vara riktigt säker på vad som rubbar min ämnesomsättning(har gjort att jag får mens var 3 månad ungefär och att jag har svårt att sova,har fått halsbränna,gått upp i vikt,depression) så ville min doktor att jag skulle genomgå en gastroskopi. Med det menas att man går ned med en kamera i munnen och ned till magsäcken och kollar vad som kan vara fel. En sådan är vad jag ska göra idag, klockan 14.30 närmare bestämt. Jag är nervös kan jag säga. Men vi får se hur det går. De brukar säga "What doesn't kill you makes you stronger" och jag tror att detta är ett sådant fall. få se om jag tar något lugnande eller om jag bara tar bedövningen.

Här kan ni läsa mer om Gastroskopi.

Wish me luck!

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar