lördag 23 januari 2010

Hjälp Haiti!


Ok, jag fastnade framför tv:n när jag egentligen skulle kolla på filmen och på SVT1 just nu så är det en internationell gala för de drabbade på Haiti. Världsartister,skådespelar och andra kändisar har gått ihop för att samla in pengar till de behövande.
Jag vet inte hur mycket tårar som har trillat ned för mina kinder hittills och det är egentligen oväsentligt för det väsentliga är verkligen hur man hjälper alla människor på Haiti att först och främst rädda dem från alla rasmassor,ser till att de får vatten,mat och kläder men att sedan på lång sikt kunna bygga upp landet igen.
Alla kan hjälp till på nåt sätt, det spelar ingen roll om du bara har råd med 10 kr eller 1 miljon kr för det viktigaste är att du hjälper till. Säg att något liknande skulle hända dig och din familj, visst skulle du vilja att någon fanns där för dig och hjälpte dig? Visst, det har aldrig varit en jordbävning i den här utsträckning i Sverige i modern tid, om någonsin men vad som än händer i ditt liv som gör att du behöver hjälp så vill du väl att någon ställer upp och finns där just för dig.
Jag tror på att om man ger själv så kommer man även att få tillbaka. Så snälla, skänk 10 kr, 100 kr,10000 kr eller vad ni nu känner att ni kan skänka för hur stor eller liten summan är spelar ingen roll för det kommer att hjälpa någon stackare på Haiti. Du gör en god gärning för någon som behöver det!
Jag läser att siffran på antalet döda idag ligger på 110000 och antalet stiger hela tiden. Hjälp Haiti!

Jag har varit in på Röda Korsets hemsida och där finner man denna information:

Sms:a AKUT200 till 72900 för att skänka 200 kronor (debiteras via telefonräkningen) eller sms:a AKUT till 72900 för att skänka 50 kronor*.
Du kan även sätta in valfritt belopp på plusgiro 900800-4 eller bankgiro 900-8004. Märk talongen med "Haiti".

*100 kronor räcker till fyra vattendunkar

*200 kronor räcker till köksutrustning för en hel familj

*350 kronor räcker till tio filtar

*500 kronor räcker till utrustning för att reparera hus och få tak över huvudet

*1 000 kronor räcker till sju hygienpaket

Så kom igen och hjälp nu! Sitter du här och läser detta så har du ju förmodligen en dator med internetuppkoppling, då har du råd att skänka något, även om det bara är 10kr. Jag själv har skänkt 100kr till de drabbade. Inte så mycket kanske men det hjälper någon därborta och det är en tröst för mig.

Tack för er stöd och kom ihåg, ta hand om er och era nära!

Kram

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar