måndag 25 januari 2010

Guldbaggegalan


Ikväll kl 20.00 är det dags för svensk films motsvarighet till Oscarsgalan,nämligen Guldbaggegalan. Det har varit ett mycket spännande filmår år 2009 tycker jag med Stieg Larsson-triologin,Bröllopsfotografen,I taket lyser stjärnorna,Prinsessa,Flickan med flera. Så här ser nomineringarna ut inför kvällens gala:

BÄSTA FILM
*I taket lyser stjärnorna
*Män som hatar kvinnor
* Prinsessa
Mitt tips: I taket lyser stjärnorna

BÄSTA REGI
*Fredrik Edfeldt?(Flickan)
*Teresa Fabik (Prinsessa)
*Lisa Siwe (I taket lyser stjärnorna)

Mitt tips: I taket lyser stjärnorna

KVINNLIG HUVUDROLL
*Malin Crépin (I skuggan av värmen)
*Stina Ekblad (Det enda rationella)
*Noomi Rapace (Män som hatar kvinnor)
Mitt tips: Noomi Rapace

KVINNLIG BIROLL
*Annika Hallin (I taket lyser stjärnorna)
*Anki Lidén (I taket lyser stjärnorna)
*Tova Magnusson (Flickan)

Mitt tips: Annika Hallin

MANLIG HUVUDROLL
*Claes Ljungmark (Det enda rationella)
*Olle Sarri (Apan)
*Björn Starrin (Bröllopsfotografen)

Mitt tips: Björn Starrin

MANLIG BIROLL
Kjell Bergqvist (Bröllopsfotografen)
Joel Kinnaman (Johan Falk – GSI)
Sven-Bertil Taube (Män som hatar kvinnor)
Tips: Joel Kinnaman

MANUS
*Karin Arrhenius (Flickan)
*Teresa Fabik (Prinsessa)
*Ulf Malmros (Bröllopsfotografen)

Mitt tips:Teresa Fabik

FOTO
*Hoyte van Hoytema (Flickan)
*Eric Kress (Män som hatar kvinnor)
*Peter Mokrosinski (Flickan som lekte med elden)

Mitt tips: Peter Mokrosinski

UTLÄNDSKA FILM
*Det vita bandet
*Still walking
*Waltz with Bashir

Tips: Det vita bandet

DOKUMENTÄR
*Drottningen och jag
*Ebbe – the movie
*Videocracy
Tips: Drottningen och jag

De sista två kategorierna har jag tyvärr ingen koll på så det är tips från Aftonbladet. Men annars så har jag satt "Mitt tips" på vinnare ikväll. Vi får se hur det går. Spännande!

Jo föresten, George Clooney är i Sverige för att spela in film och SVT håller för fullt på att försöka få med honom på Gulbaggegalan ikväll. Inte mig emot säger jag bara, mums! Han ska tydligen hålla till strax utanför Östersund någonstans. Inte allt för långt infrån där jag bor,så man kanske ska ta sig en sväng förbi hehehe. Nä jag skojar bara! Men han är het ;)



Puss på er!

- Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar